Podobnie jak w samochodach, na cenę bramy garażowej wpływa zarówno marka producenta, jak i konstrukcja modelu, wykończenie, a także wszystko, w co chcemy ją doposażyć. Bywa jednak, że płacimy za brak wiedzy projektanta albo za modne gadżety, na których wcale nam nie zależy. Co i w jaki sposób generuje finalny koszt bramy segmentowej?
Producenci bram garażowych zgodnie twierdzą, że im wcześniej skonsultujemy z kompetentnym doradcą kwestię doboru bramy garażowej, tym łatwiej będzie zoptymalizować koszty. Dlaczego? Ponieważ już na etapie projektu można podjąć pewne decyzje mające istotny wpływ na cenę, jest też wiele niuansów związanych z funkcjonalnością i estetyką, za które możemy, ale nie musimy płacić. Oczywiście każda inwestycja jest indywidualna, a inwestorzy mają własne potrzeby i oczekiwania wobec bram garażowych. Dla jednych najważniejsze będzie wykończenie, dla innych ciepły montaż, bezpieczeństwo albo zdobione okucia. Nie chodzi o to, żeby wylać dziecko z kąpielą, tnąc za wszelką cenę koszty, tylko o świadome ustalenie priorytetów, rozeznanie rynku – i zakup bramy o optymalnym dla siebie stosunku ceny do jakości.
Priorytety, czyli co?
W przypadku bram przemysłowych sprawa jest dość prosta – tutaj liczy się funkcjonalność, bezpieczeństwo, trwałość i bezawaryjność. Kupuje się je z innej puli, wg specyficznych wymagań, a selekcja nie podlega tylu dyskusjom, jak w budownictwie mieszkaniowym. U inwestora indywidualnego kryteria wyboru można by uporządkować podobnie jak kolejne etapy wyścigu: najpierw cena, potem estetyka, następnie parametry funkcjonalne i techniczne, a pomiędzy nimi dodatki. Jeśli wiodącym argumentem jest cena, to z dużym prawdopodobieństwem wybór zakończy się na bazowych, standardowych modelach dostępnych w ofercie danego producenta (wyposażenie i wykończenie w wersji standard). Jeśli klient dopuszcza pewne widełki cenowe, pokusi się zapewne o porównanie różnych wariantów wykończenia płaszcza, zwróci też uwagę na wygodę obsługi, opcje bezpieczeństwa, trwałości i termoizolacyjności. Jeśli chodzi o wyposażenie dodatkowe, to dokupuje się je po to, aby poprawić komfort użytkowy i dotyczy to bram z różnych przedziałów cenowych.
Marka znaczy jakość
Dobra brama nie może być tania. To skomplikowany mechanizm, złożony z wielu elementów, a o tym, jak wygląda i pracuje, decyduje dopracowanie detali, które jest kosztowne. Oznacza również bezawaryjność, gwarantowane bezpieczeństwo, serwis. Renomowani producenci oferują to wszystko niejako „w pakiecie”. Istnieją na rynku od lat, więc nie mogą sobie pozwolić na utratę opinii, zależy im na utrzymaniu jakości i warunków gwarancyjnych.
Wydanie:
BUDUJ Z GŁOWĄ
Magazyn branżowy nr 4/2023