ANNA KAMIŃSKA: Od 25 lat prowadzi Pani księgarnię Fachowa.pl o specjalności techniczno-budowlanej. Skąd pomysł na taką działalność?

KAMILA BAGIŃSKA: Prowadzenie własnej działalności mam chyba zapisane w genach. Moja rodzina 35 lat temu założyła firmę konsultingową Ekos, która oprócz doradztwa przez wiele lat wydawała książki specjalistyczne m.in. z dziedziny ratownictwa chemicznego. A ja już dawno, jeszcze w trakcie stałego zatrudnienia, doszłam do wniosku, że moim przeznaczeniem jest własny biznes, a nie praca na etacie. Rodzinne tradycje związane z literaturą techniczną oraz zaobserwowane zapotrzebowanie na tego typu wydawnictwa, zaowocowały pomysłem na dystrybucję Polskich Norm, Katalogów Nakładów Rzeczowych i cenników budowlanych. Z czasem naturalnym uzupełnieniem oferty stały się wydawnictwa techniczne z pokrewnych branż, wytyczne, instrukcje i warunki techniczne.

Co sprawiło, że zaczęła Pani sprzedawać również oprogramowanie dla branży budowlanej?

Kolejne powiązanie rodzinne. Trzeba wrócić do czasów, kiedy mój mąż (wtedy jeszcze przyszły) zajmował się wdrażaniem systemów kosztorysowych. Były to początki komputeryzacji w branży budowlanej; firmy zaczęły się przestawiać z kalkulacji ręcznych na kosztorysowanie za pomocą programów komputerowych. Po ślubie połączyliśmy dwie działalności w jedną rodzinną firmę – była to unikalna oferta na rynku. W tym samym czasie uruchomiliśmy pierwszą na rynku internetową księgarnię techniczną. Oferta rozrastała się dynamicznie wraz ze wzrostem informatyzacji branży budowlanej.

Czy w epoce e-commerce ma Pani jeszcze osobisty kontakt z klientami? I czy jest taka potrzeba ze strony użytkowników?

Zawsze stawiałam na osobisty kontakt z klientem i merytoryczne doradztwo. Zarówno w obszarze wydawnictw, jak i oprogramowania. Przez lata wyrobiliśmy sobie markę w branży poprzez unikatową ofertę połączoną z profesjonalnym doradztwem.  Naszym wyróżnikiem jest szeroki wybór literatury technicznej, cenników budowlanych oraz profesjonalnego oprogramowania do kosztorysowania i projektowania. Nie bez znaczenia są bliskie relacje z klientami. Zyskaliśmy renomę dzięki fachowości, sumienności i indywidualnemu podejściu do każdego użytkownika. Udało nam się zdobyć dziesiątki tysięcy wiernych klientów z całej Polski, ale również ze świata!
W tym roku obchodzę 25-lecie prowadzenia Księgarni Fachowej. Jubileusz jest doskonałą okazją, aby podziękować naszym klientom – to dzięki ich zaufaniu istniejemy tyle lat na rynku.

O co najczęściej pytają osoby szukające np. oprogramowania kosztorysowego?

Niezmiennie najwięcej dylematów wynika z doboru konkretnej wersji programu do własnych potrzeb i możliwości. Drugim popularnym dziś pytaniem jest współpraca z dostępnymi na rynku cennikami i poszukiwanie najbardziej rozbudowanej i aktualnej bazy cenowej. Jest to związane z dynamicznymi zmianami cen na rynku budowlanym. Ostatnio coraz częściej użytkownicy dopytują o nowe KNR-y zawierające najnowsze technologie, jak również o możliwość wymiany danych z programami do projektowania. Wielokrotnie klienci potrzebują kilku konsultacji, aby podjąć ostateczną decyzję. I tu jest nasza rola...

Co mogłaby Pani doradzić kupującym oprogramowania? Na co powinni zwracać uwagę?

Staram się na początku rozmowy przeprowadzić dokładny wywiad, na podstawie którego sonduję potrzeby potencjalnego użytkownika programu do kosztorysowania. Znaczenie ma rodzaj pracy – czy jest kosztorysantem, projektantem, czy inwestorem. Ważne, aby dopasować oprogramowanie do indywidualnych potrzeb – wybrana wersja powinna spełniać wszystkie wymagania, ale bez niepotrzebnego przepłacania. Inne oczekiwania będzie miał początkujący kosztorysant lub mała firma, a czego innego spodziewa się korporacja budowalna lub inwestor publiczny. Niestety, często istotnym kryterium wyboru jest po prostu cena.

Jakie książki najchętniej wybierają inżynierowie z oferty księgarni Fachowa.pl? Są bestsellery, które może Pani polecić?

Od lat dużą popularnością cieszą się warunki techniczne oraz wydawnictwa o nowych technologiach. Na bieżąco dopasowujemy ofertę wydawniczą do aktualnych potrzeb klientów. Ustawodawcy dbają o permanentne zmiany w przepisach techniczno-budowlanych, które powodują konieczność ciągłego dokształcania się kadry technicznej. W ostatnich miesiącach szczególnie poszukiwane są wydawnictwa o audytach energetycznych, OZE oraz o redukcji emisji gazów cieplarnianych. Ciekawostką może być fakt, że w czasie pandemii wyjątkową popularnością cieszyły się w publikacje z dziedziny stolarstwa, ciesielstwa i ogrodnictwa. Staramy się śledzić trendy i znajdować nawet najbardziej niszowe tytuły.