PRINCE2 – podstawowe zasady
Metoda PRINCE2 umożliwia efektywne zarządzanie projektami poprzez uporządkowane podejście do planowania, realizacji i monitorowania postępów. Dzięki temu inwestycje są lepiej kontrolowane, ryzyko jest minimalizowane, a zasoby są wykorzystywane w sposób optymalny. PRINCE2 opiera się na siedmiu zasadach, są to:
1. Ciągłe uzasadnienie biznesowe
Projekt powinien mieć jasno określony cel i uzasadnienie ekonomiczne, które będą weryfikowane przez cały czas jego realizacji. Kluczowe jest monitorowanie sytuacji rynkowej, kosztów i potencjalnych zagrożeń finansowych. Jeśli uzasadnienie przestaje być aktualne (np. z powodu zmieniających się warunków na rynku budowlanym), cel projektu powinien zostać zaktualizowany w taki sposób, aby utrzymać jego uzasadnienie ekonomiczne.
2. Nauka na podstawie doświadczeń
Zarządzanie inwestycjami budowlanymi odwołuje się do praktyki – wymaga analizy wcześniejszych sukcesów, jak i niepowodzeń. W trakcie realizacji projektu w PRINCE2 kładzie się nacisk na czerpanie z doświadczeń zebranych w poprzednich realizacjach. Ich dokumentowanie i wykorzystywanie pozwalają uniknąć powielania błędów, minimalizować ryzyko i optymalizować sposób zarządzania kolejnymi inwestycjami.
3. Zdefiniowane role i odpowiedzialności
Aby przedsięwzięcie budowlane przebiegało sprawnie, niezbędne jest jasne określenie ról i zakresu obowiązków wszystkich uczestników. PRINCE2 zakłada, że struktura organizacyjna powinna być jednoznaczna i dostosowana do projektu. Dzięki temu każdy członek zespołu wie, jakie są jego zadania i zakres kompetencji. Zapobiega to chaosowi komunikacyjnemu, eliminując sytuacje, w których odpowiedzialność za kluczowe kwestie jest rozproszona lub niejasna.
4. Zarządzanie etapami
PRINCE2 dzieli projekt budowlany na etapy, co umożliwia bieżącą kontrolę jego postępu i dostosowywanie działań. W ramach każdego etapu prowadzone są przeglądy i analizy ryzyka, a po ich zakończeniu następuje decyzja o kontynuacji lub konieczności wprowadzenia zmian w dalszej części projektu. Taki podział pozwala na bieżącą weryfikację kluczowych elementów, jak np. zgodność z harmonogramem, budżetem czy też wymaganiami technicznymi.
5. Zarządzanie wyjątkami
Metoda umożliwia zarządzanie projektami budowlanymi poprzez określenie granic akceptowalnych odchyleń w budżecie, czasie realizacji i jakości wykonania. Zasada zarządzania na podstawie wyjątków oznacza, że kierownictwo nie ingeruje w codzienną pracę, jeśli wszystko przebiega zgodnie z planem. Natomiast w przypadku przekroczenia ustalonych limitów (np. wzrost kosztów powyżej założonego marginesu) są uruchamiane procedury interwencyjne i podejmowane decyzje mające na celu przywrócenie kontroli nad projektem.