Kosztorys inwestorski w zamówieniach publicznych na przestrzeni lat zyskiwał różne funkcje, które miały wpływ na staranność jego opracowania. Jakie nowe zadania wynikają z ustawy Pzp i co to oznacza dla kosztorysantów?
Od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje nowa ustawa z dnia 11 września 2019 roku – Prawo zamówień publicznych, zwana dalej ustawą Pzp. Diametralnie zmienia ona przepisy dotyczące udzielania zamówień na roboty budowlane, chociażby wprowadzając pełną elektronizację postępowania. Nowe funkcje zyskał również kosztorys inwestorski.
Kosztorys inwestorski – podstawowe wymagania
Zgodnie z treścią art. 34 ust. 1 ustawy Pzp wartość zamówienia na roboty budowlane ustala się na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego w oparciu o dokumentację projektową oraz specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót.
„Art. 34.
1. Wartość zamówienia na roboty budowlane ustala się na podstawie:
1) kosztorysu inwestorskiego sporządzanego na podstawie dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót albo na podstawie planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeli przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, 1309, 1524, 1696, 1712 i 1815);
2) planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.”
Z treści przywołanego przepisu wynika, że najpierw musimy dysponować opracowanym opisem przedmiotu zamówienia, a dopiero
Wydanie:
BUDUJ Z GŁOWĄ
Magazyn branżowy nr 3/2021