Wielokrotnie zwracali się do nas użytkownicy z sugestiami opracowania nowych funkcji lub dodatkowych widoków w Normie. Zazwyczaj uwzględnialiśmy takie życzenia, ale niekiedy proponowane zmiany były tak nietypowe, że po konsultacjach z innymi użytkownikami musieliśmy je odrzucić. Nie chcąc jednak pozostawić tych firm bez możliwości zaspokojenia swoich potrzeb, postanowiliśmy dać im możliwość bezpośredniego importowania danych z kosztorysu sporządzonego w Normie do programu MS Excel.
W ten sposób powstał program, który jest nakładką na program MS Excel. Po zainstalowaniu ATHExcela i dołączeniu go do narzędzi MS Excela w interfejsie MS Excel pojawią się dodatkowe przyciski:
![](/Portals/4/bzg/2006-03/art_moscicki_athexcel01.png)
Rys.1. Dodatkowe przyciski w interfejsie programu Excel.
Pierwszy z nich umożliwia wczytanie danych kosztorysowych. Po wybraniu go, otworzy się okno wyboru kosztorysu. Gdy wybierzemy kosztorys, pojawi się okno wyboru szablonu.
![](/Portals/4/bzg/2006-03/art_moscicki_athexcel02.png)
Rys.2. Okno wyboru szablonów.
Możemy teraz wybrać szablon opisujący formę prezentacji wczytywanych danych. Nakładka umożliwia import danych z dziewięciu tabel kosztorysu. Są to:
- Zestawienie pozycji kosztorysu
- Zestawienie robocizny
- Zestawienie materiałów
- Zestawienie sprzętu
- Tabela elementów scalonych
- Wartość kosztorysu
- Rachunek ilościowy wykonanych robót
- Zbiorczy rachunek ilościowy wykonanych robót
- Podsumowanie wykonanych robót
Dla każdej z tabel kosztorysu można zdefiniować jeden lub więcej szablonów prezentacji danych. Szablon określa, które dane z tabeli zostaną pobrane do arkusza kalkulacyjnego i jak będą prezentowane.
![](/Portals/4/bzg/2006-03/art_moscicki_athexcel03.png)
Rys.3. Okno wyboru szablonu do edycji.
Na Rys.2. widać, że dla tabeli POZYCJE KOSZTORYSU zostały zdefiniowane 2 szablony.
![](/Portals/4/bzg/2006-03/art_moscicki_athexcel04.png)
Rys.4. Okno edycji szablonu.
Podczas edycji szablonu można określić, które z danych zawartych w tabeli mają zostać pobrane oraz w których kolumnach i wierszach formularza mają być prezentowane. Tabela może zostać wpisana do arkusza pionowo lub poziomo.
Wygodnie jest nadać każdemu szablonowi nazwę arkusza. Dzięki temu, jeżeli przygotujemy wcześniej arkusz o takiej nazwie (sformatujemy komórki, określimy formuły wyliczeń), to wczytywane dane będą od razu prezentowane prawidłowo. Najlepiej sporządzić zeszyt wzorcowy z arkuszami odpowiadającymi wszystkim używanym szablonom.
![](/Portals/4/bzg/2006-03/art_moscicki_athexcel05.png)
Rys. 5. Dane wczytane do niesformatowanego arkusza.
![](/Portals/4/bzg/2006-03/art_moscicki_athexcel06.png)
Rys.6. Dane wczytane do predefiniowanego arkusza „pozycje”.