Europejski Zielony Ład budzi skrajne emocje nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Wśród zarzutów dotyczących wprowadzanych zmian można usłyszeć m.in. głos producentów, którzy prowadzą swoją działalność na terenie UE – „Jak mamy być konkurencyjni płacąc za emisje, gdy nasi odbiorcy kupują tańsze surowce poza Europą?”. Odpowiedzią na to pytanie jest CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism).
Od Porozumienia paryskiego do mechanizmu CBAM
Porozumienie paryskie w 2015 r., którego stroną były wszystkie państwa członkowskie UE, ratyfikowano 5 października 2016 r. Wspólnie wyznaczony kierunek działań został ubrany w strategię Europejskiego Zielonego Ładu, określającą cele redukcji emitowanych gazów cieplarnianych. W lipcu 2021 r. przedstawiono pakiet zmian legislacyjnych pod nazwą „Fit for 55”. Dostarczono w nim narzędzia, które mają pomóc w osiągnięciu wyznaczonych wcześniej celów – jednym z nich jest właśnie CBAM (rys.1).
Czym jest CBAM?
Przez lata koncerny europejskie, aby zmniejszyć koszty swojej produkcji, wyprowadzały ją do krajów trzecich lub sprowadzały z nich surowce. W znaczącej mierze były to kraje azjatyckie, w których sposoby traktowania pracowników, jak i kwestie środowiskowe znacznie odbiegają od standardów obowiązujących na terenie UE. Takie działania niosą za sobą szereg negatywnych konsekwencji, m.in. są przyczyną powstawania ogromnych emisji gazów cieplarnianych wynikających z produkcji i transportu dóbr oraz zmniejszają konkurencyjność przedsiębiorstw działających na obszarach UE.
Nierówność staje się jeszcze większa, gdy do kosztów, jakie musi ponieść producent prowadzący działalność na terenie Unii, doliczone zostaną opłaty za emisje gazów cieplarnianych zgodnie z EU ETS. Gdyby nie wprowadzono odpowiedniego rozwiązania, mogłoby dojść do tzw. ucieczki emisji, czyli wyprowadzenia swojej wysokoemisyjnej działalności poza teren UE w celu uniknięcia dodatkowych opłat, co osłabiłoby pozycję Europy na rynku międzynarodowym.
W miarę dążenia Unii Europejskiej do realizacji celów redukcyjnych, zapewnienie równych warunków konkurencji pomiędzy produktami wysokoemisyjnymi z UE i spoza niej, jest niezwykle ważna. Rozporządzenie CBAM ma na celu nałożenie opłaty na wysokoemisyjne produkty wprowadzane na rynek unijny z krajów do niej nienależących. W przeciwieństwie do cła, mechanizm CBAM nie będzie wynikał z wartości importowanego towaru, a z wbudowanych w niego emisji. Pośrednio, CBAM ma również na celu zachętę producentów wybranych towarów do obniżania emisji wbudowanych w wyroby, które produkują.