W celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w sektorach transportu drogowego i budownictwa, nieobjętych istniejącym EU ETS, powstał odrębny system EU ETS 2, który działa równolegle do pierwszego (patrz tabela). W przeciwieństwie do istniejącego systemu handlu uprawnieniami do emisji, EU ETS 2 nakłada obowiązki na podmioty podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym od energii, nie na końcowych konsumentów paliw. Za rozliczanie się i umarzanie uprawnień za emisje będą odpowiadały podmioty, które wprowadziły paliwa do obrotu.
Uprawnienia do emisji w ramach systemu EU ETS 2 nie będą mogły być wymieniane na uprawnienia będące przedmiotem obrotu w istniejącym systemie EU ETS. Dodatkowo zostaną wprowadzane na rynek bez bezpłatnego przydziału, czyli wyłącznie w drodze aukcji.
Mimo że umarzanie uprawnień w ramach systemu EU ETS 2 rozpocznie się dopiero w 2028 roku dla emisji z roku ubiegłego, obowiązek raportowania emisji wszedł w życie od 1 stycznia 2025 r. [1].

Jakie branże obejmie EU ETS 2?

EU ETS 2, wprowadzany w ramach pakietu „Fit for 55”, rozszerza zakres regulacji dotyczących emisji gazów cieplarnianych na nowe sektory, które wcześniej nie były objęte systemem handlu uprawnieniami do emisji. Główne obszary objęte EU ETS 2 to:

  • Budownictwo – system będzie regulował emisje wynikające ze spalania paliw kopalnych, takich jak gaz ziemny, w budynkach. Celem jest redukcja emisji o 43% do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 2005 r.
  • Transport drogowy – EU ETS 2 dotyczy również emisji związanych z transportem drogowym, gdzie planowana jest redukcja emisji o 42% do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 2005 r.