Posadzki przemysłowe – przypadki szczególne
Duża wytrzymałość, bardzo wysoka odporność na ścieranie, wysoka odporność na obciążenia dynamiczne (uderzenia), niewielkie wchłanianie olejów i tłuszczów, bardzo dobra odporność na wpływ czynników atmosferycznych i chemikaliów, szczelność, estetyczność, łatwość utrzymania w czystości, czy wreszcie znikome osiadanie kurzu – to podstawowe obecnie wymagania dotyczące powierzchni posadzek przemysłowych. W niektórych sytuacjach wymagania te muszą być rozszerzone o zdolność odprowadzania ładunków elektrycznych. W takich pomieszczeniach wykonuje się tzw. posadzki antyelektrostatyczne, których specjalna budowa pozwala na odprowadzenie ładunku elektrycznego z powierzchni posadzki. Wymusza to oczywiście zastosowanie systemowego rozwiązania; podczas odbioru robót wykonuje się odpowiednie pomiary; wprowadzenie przypadkowego materiału do układu warstw posadzki (lub nawet zmiana grubości jednej z warstw) może spowodować utratę zdolności odprowadzania ładunków.
Posadzki antyelektrostatyczne mogą występować w następujących wariantach:
1. gładkim (patrz - rysunek); w skład systemu wchodzą:
- systemowy gruntownik
- taśma i lakier przewodzący
- warstwa użytkowa (przewodząca) – grubowarstwowa żywica epoksydowa lub poliuretanowa

2. lub szorstkim (antypoślizgowym) z przewodzącą posypką
- taśma przewodząca
- systemowy gruntownik
- posypka przewodząca
- warstwa użytkowa (przewodząca) – cienkowarstwowa żywica epoksydowa lub poliuretanowa
albo przewodzącym lakierem
- systemowy gruntownik
- taśma i lakier przewodzący
- posypka przewodząca
- warstwa użytkowa (przewodząca) – cienkowarstwowa żywica epoksydowa lub poliuretanowa
Ładunki elektryczne zbierane są z powierzchni przez przewodzącą warstwę użytkową i poprzez przewodzącą posypkę lub lakier przedostają się do specjalnych miedzianych taśm, którymi są odprowadzane do uziomów. Układ taśm (rozstaw) nie musi być w każdym przypadku taki sam; należy zawsze sprawdzić wymagania z dokumentacji technicznej (na pewno taśmy są układane po obwodzie pomieszczenia).

Kosztorys – Posadzki antyelektrostatyczne
Drugim przypadkiem szczególnym są posadzki przemysłowe w pomieszczeniach mokrych. Podstawowym wymogiem jest tam bezpieczne użytkowanie. Zapewnia to tzw. klasa antypoślizgowości (od R9 do R13) oraz przestrzeni wypełnienia (od V4 do V10). Często mówi się o posadzkach szorstkich (antypoślizgowych), jednakże bez dalszego sprecyzowania (inna sprawa, że nie ma u nas wytycznych, które to szczegółowo ujmują). W Niemczech dokładnie precyzują to wytyczne BGR 181 Fußböden in Arbeitsräumen und Arbeitsbereichen mit Rutschgefahr. Hauptverband der gewerblichen Berufsgenossenschaften, X.2003.
Dla posadzek z żywic epoksydowych i/lub poliuretanowych wykonuje się na świeżo ułożonej warstwie żywicy posypkę z piasku kwarcowego lub korundu; po związaniu nadmiar piasku należy usunąć i wykonać lakierowanie powierzchni (patrz tablica 1 i 2).
Tablica 1 – Przykładowe sposoby uzyskiwania odpowiedniej klasy antypoślizgowości oraz przestrzeni wypełnienia
Klasa antypoślizgowości |
Przestrzeń wypełnienia |
Posypka |
Zużycie żywicy do wykonania lakierowania |
| R11 |
– |
np. piasek kwarcowy 0,2 - 0,7 mm |
600 g/m2 |
| R11 |
V4 |
np. piasek kwarcowy 0,3 - 0,8 mm |
600 g/m2 |
| R12 |
V6 |
np. korund 0,5 - 1,0 mm |
1000 g/m2 |
| R13 |
V4 |
np. piasek kwarcowy 0,7 - 1,2 mm |
1000 g/m2 |
Tablica 2 – Przykładowe zalecenia niemieckie, wg wytycznych: BGR 181 Fußböden in Arbeitsräumen und
Arbeitsbereichen mit Rutschgefahr. Hauptverband der gewerblichen Berufsgenossenschaften, X.2003
| Warsztaty samochodowe i naprawcze |
| Magazyny części zamiennych i poczekalnie |
R11 |
| Kanały |
R12 V4 |
| Myjnie |
R11 V4 |
| Warsztaty i hangary lotnicze |
| Hangary |
R11 |
| Hale napraw |
R12 |
| Myjnie |
R12 V4 |
| Remizy strażackie |
| Parkingi wozów strażackich |
R12 |
| Pomieszczenia konserwacji sprzętu gaśniczego |
R12 |
| Garaże |
| Garaże, parkingi nie wystawione na działanie warunków pogodowych |
R10 |
| Garaże, parkingi wystawione na działanie warunków pogodowych |
R11 (R10 V4) |
| Otwarte powierzchnie parkingowe |
R11 (R10 V4) |
| Zewnętrzne ciągi komunikacyjne |
| Chodniki |
R11 (R10 V4) |
| Platformy załadunkowe zadaszone |
R11 (R10 V4) |
| Platformy załadunkowe niezadaszone |
R12 V4 |
| Strefa tankowania niezadaszona |
R12 |
| Strefa tankowania zadaszona |
R11 |
| Oczyszczalnie ścieków |
| Pompownie |
R12 |
| Pomieszczenia stref usuwanie osadów ze ścieków |
R12 |
| Pomieszczenia aparatury kontrolnej |
R12 |
| Pomieszczenia w zakładach opieki zdrowotnej i społecznej |
| Pomieszczenia do dezynfekcji |
R11 |
| Pomieszczenia do sterylizacji - przedsionki |
R10 |
| Pomieszczenia związane z nieczystościami |
R10 |
| Pomieszczenia wykonywania sekcji |
R10 |
| Pomieszczenia dla kąpieli leczniczych, błotnych itp. zabiegów |
R11 |
| Strefy mycia przed salami operacyjnymi, gipsownie |
R10 |
| Pomieszczenia sanitarne |
R10 |
Kosztorys Posadzka antypoślizgowa pokazuje różnice kosztów dla posadzki w magazynie na oleje i tłuszcze (klasa R12 V6) a pomieszczeniem na nabiał (klasa R11).
