6.1.a) |
Warunkiem podjęcia przez władze wykonawcze inwestora decyzji o formalnym rozpoczęciu prac przygotowawczych jest pozytywna ocena celowości inwestycji budowlanej. |
6.1.b) |
Oceny celowości inwestycji dokonuje się na podstawie ustaleń zawartych w Propozycji przedsięwzięcia, opracowanej przez Zarządzającego Przedsięwzięciem na podstawie wyników oceny możliwości spełnienia stwierdzonych potrzeb, wynikających z planu rozwoju - miejscowego lub ogólnokrajowego. |
6.1.c) |
Ustalenia zawarte w Propozycji przedsięwzięcia powinny podsumowywać wyniki prac związanych z oceną możliwości spełnienia stwierdzonych potrzeb i powinny dotyczyć: |
- użytkowników i innych kluczowych osób (fizycznych i prawnych), związanych z przedsięwzięciem lub w jakikolwiek sposób zainteresowanych jego realizacją,
- stwierdzonych potrzeb, których spełnieniu ma służyć realizacja przedsięwzięcia,
- celów bezpośrednich oraz wstępnie zakładanego, mierzalnego rezultatu przedsięwzięcia, będącego spełnieniem stwierdzonych potrzeb,
- wstępnie ustalonych wymagań użytkowych dla materialnego wyniku przedsięwzięcia oraz podstawowych ograniczeń dotyczących kosztu i terminu realizacji przedsięwzięcia,
- wyników przeprowadzonej analizy porównawczej różnych możliwości spełnienia stwierdzonych potrzeb,
- uzasadnienia wyboru przedsięwzięcia budowlanego jako najkorzystniejszego wariantu działań dla realizacji stwierdzonych potrzeb, z uzasadnieniem jego zgodności z ogólną lub regionalną strategią rozwoju oraz z przyjętymi planami lub programami inwestycyjnymi (ze wskazaniem odpowiednich powiązań),
- wstępnego wskazania formuły organizacyjnej oraz schematu zespołu zarządzającego przedsięwzięciem,
- wstępnego wskazania schematu finansowania przedsięwzięcia.
|
6.1.d) |
Przedstawione w Propozycji przedsięwzięcia wyniki przeprowadzonej analizy porównawczej różnych możliwości spełnienia stwierdzonych potrzeb powinny podsumowywać: |
- analizy możliwości podjęcia działań wariantowych, z uwzględnieniem wstępnie zarysowanych wariantów inwestycyjnych, zróżnicowanych pod względem programu i lokalizacji inwestycji,
- wyniki wstępnej oceny terminów oraz kosztów i korzyści z realizacji działań wariantowych, w tym korzyści dla zidentyfikowanych interesariuszy przedsięwzięcia,
- wyniki wstępnej analizy czynników ryzyka związanego z danym wariantem działań i oceny kosztów usunięcia lub ograniczenia tego ryzyka.
|
6.2. Warunki podjęcia decyzji o przygotowaniu przedsięwzięcia do realizacji |
6.2.a) |
Warunkiem podjęcia przez władze wykonawcze inwestora decyzji o formalnym przygotowaniu przedsięwzięcia do realizacji jest pozytywna ocena wstępnych ustaleń dotyczących wykonalności, założeń i strategii realizacji przedsięwzięcia. |
6.2.b) |
Oceny wstępnych ustaleń dotyczących wykonalności, założeń i strategii realizacji przedsięwzięcia dokonuje się na podstawie ustaleń zawartych w Uzasadnieniu przedsięwzięcia, opracowanym przez Zarządzającego Przedsięwzięciem. |
6.2.c) |
Ustalenia zawarte w Uzasadnieniu przedsięwzięcia powinny podsumowywać wyniki prac związanych ze wstępnym badaniem wykonalności przedsięwzięcia oraz ze wstępnym ustalaniem założeń i strategii realizacji przedsięwzięcia. Ustalenia te powinny dotyczyć: |
- genezy przedsięwzięcia, w tym:
- użytkowników i innych kluczowych osób (fizycznych i prawnych), związanych z przedsięwzięciem lub w jakikolwiek sposób zainteresowanych jego realizacją,
- stwierdzonych potrzeb, których spełnieniu ma służyć realizacja przedsięwzięcia,
- celu przedsięwzięcia,
- streszczenia wyników przeprowadzonej analizy możliwości spełnienia stwierdzonych potrzeb z uzasadnieniem wyboru inwestycji budowlanej jako najlepszego sposobu spełnienia tych potrzeb,
- uzasadnienia zgodności przedsięwzięcia z celami statutowymi organizacji podejmującej przedsięwzięcie,
- charakterystyki wstępnych założeń przedsięwzięcia, obejmującej:
- wskazanie szczegółowych celów przedsięwzięcia oraz wstępnie zakładanych, mierzalnych rezultatów przedsięwzięcia, będących spełnieniem stwierdzonych potrzeb i metod pomiaru rzeczywistych rezultatów przedsięwzięcia,
- streszczenie wyników wstępnych badań wykonalności przedsięwzięcia,
- wskazanie wariantowych lokalizacji przedsięwzięcia,
- opis wariantowych programów funkcjonalnych i użytkowych dla przedmiotu przedsięwzięcia, wytypowanych do dalszej analizy w celu ustalenia podstawowych założeń przedsięwzięcia,
- opis zidentyfikowanych ograniczeń finansowych, terminowych i innych, wpływających na realizację przedsięwzięcia,
- wstępny harmonogram realizacji przedsięwzięcia,
- wstępne zestawienie nakładów na realizację przedsięwzięcia,
- decyzję o formule realizacji przedsięwzięcia,
- wstępne wskazanie źródeł finansowania przedsięwzięcia,
- wstępny budżet przedsięwzięcia,
- wstępnie ustalone wskaźniki, charakteryzujące ekonomiczną efektywność przedsięwzięcia,
- opis powiązań z innymi przedsięwzięciami,
- charakterystyki strategii realizacji przedsięwzięcia, umożliwiającej osiągnięcie ustalonych celów przedsięwzięcia, obejmującej:
- uzasadnienie wyboru określonej formuły realizacji przedsięwzięcia, ogólny opis przewidywanego zakresu działań związanych z realizacją przedsięwzięcia (fazy, etapy i ich spodziewane rezultaty),
- założenia dotyczące nadzoru właścicielskiego nad przedsięwzięciem (w tym zakres planu przedsięwzięcia, wymagana dokładność szacowania kosztów, przychodów i terminów realizacji, organizacja kontroli przedsięwzięcia, sposób oceny wyników kolejnych faz i etapów przedsięwzięcia, warunki zamknięcia przedsięwzięcia oraz sposób oceny osiągnięcia planowanego celu przedsięwzięcia),
- wstępnie zidentyfikowanych zagrożeń i szans dla przedsięwzięcia, z opisem założeń dotyczących zarządzania ryzykiem w fazach przedsięwzięcia związanych z realizacją prac projektowych i z realizacją robót budowlanych.
|
6.3. Warunki podjęcia decyzji o przystąpieniu do realizacji przedsięwzięcia |
6.3.a) |
Warunkiem podjęcia przez władze wykonawcze inwestora decyzji o przystąpieniu do realizacji przedsięwzięcia jest pozytywna ocena ostatecznie przyjętych ustaleń dotyczących wykonalności, założeń i strategii realizacji przedsięwzięcia. |
6.3.b) |
Oceny ostatecznie przyjętych ustaleń dotyczących wykonalności, założeń i strategii realizacji przedsięwzięcia dokonuje się na podstawie Planu realizacji przedsięwzięcia, opracowanego przez Zarządzającego Przedsięwzięciem. |
6.3.c) |
Ustalenia zawarte w Planie realizacji przedsięwzięcia powinny podsumowywać prace związane z pogłębionym badaniem wykonalności przedsięwzięcia oraz z ustalaniem podstawowych założeń przedsięwzięcia i planu zarządzania przedsięwzięciem. Ustalenia te powinny weryfikować, aktualizować i rozwijać ustalenia zawarte w Uzasadnieniu przedsięwzięcia, dotyczące: |
- genezy przedsięwzięcia, w tym zakładanych rezultatów przedsięwzięcia i metod pomiaru rzeczywistych rezultatów przedsięwzięcia,
- charakterystyki podstawowych założeń przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem:
- streszczenia wyników pogłębionych badań wykonalności przedsięwzięcia,
- charakterystyki ostatecznie ustalonego programu funkcjonalno-użytkowego inwestycji,
- harmonogramu realizacji przedsięwzięcia,
- zestawienia nakładów na realizację przedsięwzięcia,
- planu finansowania przedsięwzięcia,
- budżetu przedsięwzięcia,
- wskaźników, charakteryzujących ekonomiczną efektywność przedsięwzięcia,
- opisu powiązań z innymi przedsięwzięciami,
- charakterystyki strategii realizacji przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem:
- opisu struktury zarządzającej przedsięwzięciem oraz podziału obowiązków i uprawnień personelu zarządzającego,
- podstawowych punktów kontroli przedsięwzięcia,
- opisu zasad zarządzania jakością, terminami, kosztami, komunikacją, personelem, ryzykiem i zamówieniami w przedsięwzięciu.
|
6.4. Warunki podjęcia decyzji o rozpoczęciu użytkowania inwestycji |
6.4.a) |
Warunkiem podjęcia decyzji o rozpoczęciu użytkowania inwestycji jest pomyślne przeprowadzenie odbioru końcowego zrealizowanej inwestycji. |
6.4.b) |
Celem odbioru końcowego jest przejęcie wykonanego przedmiotu przedsięwzięcia lub odpowiedniej jego części od wykonawcy po uprzednim stwierdzeniu, że: |
- obiekty inwestycyjne, ich części oraz roboty poza obiektami zostały wykonane zgodnie z wymaganiami funkcjonalno-użytkowymi ustalonymi w podstawowych założeniach przedsięwzięcia oraz w sposób ustalony w zatwierdzonym projekcie budowlanym i w dokumentacji wykonawczej,
- odbierana inwestycja spełnia wszystkie warunki umożliwiające jej przekazanie do użytkowania oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie (jeżeli jest wymagane),
- w przypadku inwestycji wymagających rozruchu - rozruch inwestycji został pomyślnie zakończony i odbierana inwestycja osiągnęła założone parametry techniczne lub produkcyjne.
|
6.4.c) |
Czynności przygotowawcze do odbioru końcowego obciążają wyłącznie wykonawcę i obejmują: |
- przeprowadzenie wszystkich przewidzianych w umowie lub prawnie wymaganych prób i badań,
- uzyskanie odpowiednich dokumentów stwierdzających pozytywny wynik przeprowadzonych prób i badań,
- przygotowanie kompletnej dokumentacji powykonawczej z naniesionymi wszelkimi zmianami w stosunku do projektu budowlanego,
- skompletowanie instrukcji użytkowania obiektów inwestycyjnych oraz obsługi zamontowanych maszyn i urządzeń,
- zgłoszenie inwestycji do odbioru końcowego.
|
6.4.d) |
Termin odbioru końcowego wyznaczają władze wykonawcze inwestora w porozumieniu z przedstawicielem użytkownika. Termin ten nie może być późniejszy niż 14 dni roboczych od dnia zgłoszenia przez wykonawcę gotowości do odbioru. |
6.4.e) |
Czynności odbioru końcowego muszą być zakończone nie później niż: |
- w siódmym dniu roboczym dla obiektów budownictwa ogólnego,
- w dziewiątym dniu roboczym dla pozostałych obiektów, licząc od dnia rozpoczęcia czynności odbioru ustalonego przez władze wykonawcze inwestora.
|
6.4.f) |
Przebieg i wynik odbioru końcowego dokumentuje się przez sporządzenie Protokołu z odbioru końcowego. |
6.4.g) |
Niedopełnienie przez władze wykonawcze inwestora obowiązku wyznaczenia terminu odbioru końcowego lub obowiązku przystąpienia do czynności odbioru końcowego w wyznaczonym terminie upoważniają wykonawcę do jednostronnego sporządzenia Protokołu z odbioru końcowego oraz do żądania zapłaty umówionego wynagrodzenia. |
ROZDZIAŁ VII. KONTROLA PRZEDSIĘWZIĘCIA |
7.1. |
Inwestor jest zobowiązany do zapewnienia należytej kontroli przebiegu przedsięwzięcia od momentu podjęcia decyzji o formalnym rozpoczęciu prac przygotowawczych do momentu przekazania wykonanego obiektu użytkownikowi. |
7.2. |
Kontrola przebiegu przedsięwzięcia powinna polegać na: |
- sprawdzaniu i ocenianiu wyników prac przygotowawczych, prac projektowych i robót budowlanych w ustalonych punktach kontroli,
- okresowym sprawdzaniu i ocenianiu stanu zaawansowania prac przygotowawczych, prac projektowych i robót budowlanych.
|
7.3. |
W szczególności, przedmiotem kontroli powinny być: |
- w fazie prac przygotowawczych: wyniki i postępy prac związanych ze sporządzaniem ocen wykonalności przedsięwzięcia, założeń przedsięwzięcia i planu zarządzania przedsięwzięciem,
- w fazie projektowania: wyniki i postępy prac związanych ze sporządzaniem określonych składników dokumentacji projektowej, z uwzględnieniem wyodrębnionych etapów tych prac,
- w fazie wykonywania robót budowlanych: wyniki i postępy realizacji zasadniczych elementów obiektu budowlanego.
|
7.4.a) |
Za należyte zaplanowanie i przeprowadzanie kontroli przedsięwzięcia ponosi odpowiedzialność Zarządzający Przedsięwzięciem. |
7.4.b) |
Odpowiedzialność Zarządzającego Przedsięwzięciem za zaplanowanie i przeprowadzanie kontroli przedsięwzięcia obejmuje w szczególności: |
- ustalenie częstotliwości i sposobów kontroli wyników i postępów przedsięwzięcia z uwzględnieniem specyfiki jego kolejnych faz i etapów,
- przeprowadzanie kontroli wyników i postępów przedsięwzięcia,
- porównywanie wyników kontroli z ustalonymi parametrami ustalonymi w założeniach przedsięwzięcia i stanowiącymi poziom odniesienia dla pomiaru wyników i postępów przedsięwzięcia,
- ocenę zgodności osiągniętych wyników z ustalonymi parametrami,
- planowanie i podejmowanie ewentualnych działań naprawczych,
- sporządzanie raportów dla władz inwestora o wynikach i postępach przedsięwzięcia.
|
7.4.c) |
Wykonywanie obowiązków przez służby nadzoru inwestorskiego zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane nie zwalnia Zarządzającego Przedsięwzięciem z obowiązku przeprowadzania kontroli wyników i postępów wykonywania robót budowlanych. |
7.4.d) |
W przypadku powołania Kierownika Przedsięwzięcia, Zarządzający Przedsięwzięciem jest zobowiązany do jednoznacznego ustalenia i udokumentowania wykazu obowiązków przekazywanych Kierownikowi Przedsięwzięcia w zakresie planowania i kontroli przedsięwzięcia. |
7.4.e) |
Ustalenia dotyczące organizacji, częstotliwości i sposobów kontroli wyników i postępów przedsięwzięcia muszą być udokumentowane w planie zarządzania przedsięwzięciem. |
7.4.f) |
Zarządzający Przedsięwzięciem jest zobowiązany do niezwłocznego raportowania władzom inwestora o wszelkich odchyleniach od wymaganych parametrów ustalonych w założeniach przedsięwzięcia wraz z propozycją odpowiednich działań korygujących. |
ROZDZIAŁ VIII. KOLAUDACJA l ROZLICZENIE PRZEDSIĘWZIĘCIA |
8.1. |
Kolaudacja polega na dokonaniu przez władze wykonawcze inwestora oceny sposobu realizacji działań poszczególnych uczestników przedsięwzięcia, odpowiedzialnych za zaprojektowanie inwestycji i za wykonanie robót budowlanych. |
8.2. |
W szczególności, ocenie powinny podlegać zagadnienia: |
- zgodności wykonania prac projektowych z wymaganiami funkcjonalnymi i użytkowymi ustalonymi w podstawowych założeniach przedsięwzięcia,
- zgodności wykonania robót budowlanych z pozwoleniem na budowę, z projektem wykonawczym i ze specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót,
- zasadności odstępstw od wymagań funkcjonalnych i użytkowych oraz od projektu wykonawczego i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót,
- zgodności terminów oraz kosztów robót budowlanych z podstawowymi założeniami przedsięwzięcia i zawartymi umowami z wykonawcami inwestycji.
|
8.3. |
Warunkiem kolaudacji jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie oraz dokonanie odbioru końcowego inwestycji przez użytkownika. |
8.4. |
Dokumenty kolaudacyjne przekazywane poszczególnym uczestnikom przedsięwzięcia przez władze wykonawcze inwestora powinny zawierać: |
- pisemne, pozytywne skwitowanie działań danego uczestnika przedsięwzięcia za jego udział w projektowaniu inwestycji i/lub w realizacji robót budowlanych,
- pisemne oświadczenie inwestora o warunkach i terminie wypłaty danemu uczestnikowi przedsięwzięcia kwot końcowych, należnych z tytułu końcowego rozliczenia przedsięwzięcia z uwzględnieniem kwot pozostawionych na zabezpieczenie roszczeń z tytułu gwarancji i rękojmi za wady przedmiotu zamówienia.
|
8.5.a) |
Po dokonaniu kolaudacji, inwestor jest zobowiązany do końcowego rozliczenia przedsięwzięcia. |
8.5.b) |
Końcowe rozliczenie przedsięwzięcia obejmuje: |
- sporządzenie końcowego rozliczenia finansowego zrealizowanego przedsięwzięcia z uzasadnieniem zaistniałych odchyleń od wartości kosztorysowej przedsięwzięcia,
- uruchomienie końcowych płatności dla projektanta oraz dla wykonawcy robót budowlanych zgodnie z warunkami ustalonymi w dokumentach kolaudacyjnych, w tym zwrot części kwot zabezpieczenia należytego wykonania umowy przez danego uczestnika przedsięwzięcia.
|
8.6.a) |
Po przeprowadzeniu rozliczenia końcowego, inwestor sporządza Raport końcowy z przebiegu i wyników przedsięwzięcia budowlanego, informujący Decydenta o: |
- przebiegu przedsięwzięcia i procedurach stosowanych dla potrzeb planowania i realizacji przedsięwzięcia oraz dla potrzeb inwestorskiej kontroli postępów i wyników przedsięwzięcia,
- zgodności wyników przedsięwzięcia planowanych do uzyskania zgodnie z podstawowymi założeniami przedsięwzięcia i rzeczywiście uzyskanych, z porównaniem:
- planowanego i rzeczywistego zakresu rzeczowego inwestycji,
- planowanego i rzeczywistego programu funkcjonalno-użytkowego inwestycji,
- planowanej i rzeczywistej wartości kosztorysowej,
- planowanego i rzeczywistego terminu realizacji inwestycji,
- planowanego budżetu przedsięwzięcia oraz rzeczywistego zestawienia przychodów i wydatków inwestycyjnych.
|
8.6.b) |
W Raporcie końcowym z przebiegu i wyników przedsięwzięcia budowlanego należy podać wszystkie informacje i dane, uzasadniające odchylenia rzeczywistych wyników przedsięwzięcia od wyników zakładanych do uzyskania zgodnie z podstawowymi założeniami przedsięwzięcia. |
|