Część druga przedstawiać powinna w kolejności chronologicznej czynności zamawiającego i wykonawcy w postępowaniach poprzedzonych tzw. potocznie kwalifikacją, a więc w postępowaniach, w których złożenie oferty cenowej poprzedza badanie zdolności wykonawcy do wykonania zamówienia. Są to: przetarg ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem i dialog konkurencyjny.
Ale przewrotnie rozpocznę ten artykuł od pytania: czy warto o tym pisać?
W ostatnich miesiącach dramatycznie spadła ilość arbitraży, w tygodniu zwykle jeden albo dwa dni Biuro odwołań UZP nie zaprasza na posiedzenia Zespołów Arbitrów, a dziennie odbywają się 3-4 posiedzenia. A jeszcze niedawno codziennie odbywało się po trzy posiedzenia Zespołów Arbitrów w 5 salach jednocześnie. Arbitrzy dostali nowe pokoje, strony nowe sale rozpraw i tylko arbitraży nie ma.
Co jest tego przyczyną?
Na pewno są dwie. Podniesienie kosztów wpisu z dotychczasowych ca 4.700 złotych do, odpowiednio do rodzaju i wartości postępowania 10.000, 20.000 lub 40.000 złotych i brak odwołania jako środka ochrony prawnej w postępowaniach o wartościach do 60.000 euro.
Polski arbitraż, co by o nim nie pisać, spełniał bardzo ważną rolę w systemie społecznej kontroli zamówień publicznych. Niezależny od stron trzyosobowy skład arbitrów rozpatrywał spory, badał zgodność postępowania zamawiającego z przepisami ustawy i bardzo szybko, bez zbędnej zwłoki wydawał wyrok wraz z uzasadnieniem. Zamawiający dostawali legitymację do swoich działań, gdy racje były po ich stronie, wykonawcy nie rzadko (bo ostatnio w ponad 50 % spraw) dostawali zmianę decyzji zamawiających. I choć prasa czasami nie zostawiała suchej nitki na wyrokach arbitrów to wykonawcy bardzo, bardzo często odwoływali się o pomoc do ich bezstronności i wiedzy.
Zmiana ustawy Pzp[1] z kwietnia tego roku spowodowała, że wielu wykonawców, nawet przekonanych o swoich racjach, z powodu wysokiego wpisu nie wnosi odwołań lub nie może ich wnieść, bo zostali tego środka ochrony pozbawieni. Jaki to będzie miało skutek dla systemu pokażą kontrole przeprowadzonych postępowań i zawartych w ich wyniku umów, zwłaszcza tych, gdzie wykonawca po odrzuceniu lub oddaleniu protestu nie wnosił odwołania.
Ale do tematu.
W odróżnieniu od przetargu nieograniczonego, w postępowaniach prowadzonych w trybie przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem i dialogu konkurencyjnego przepisy ustawy Pzp nie przewidują już, ani komasacji działań zamawiającego, ani obowiązkowej komasacji reakcji na nie ze strony wykonawców. Przyczyną tego jest etapowość postępowania, etapowość podejmowanych decyzji i tym samym różne terminy powiadamiania o nich wykonawców. Pamiętajmy, że zgodnie z art.180 ust.1 ustawy Pzp protest wnosi się na czynności zamawiającego w toku postępowania oraz na zaniechanie wykonania tych czynności.
A więc ile czynności i ile zawiadomień o ich wykonaniu, tyle okazji do protestu.
Przetarg ograniczony
Po noweli, jak i przed nią, ta procedura składa się z następujących etapów:
- ogłoszenie o przetargu ograniczonym,
- składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu ograniczonym,
- kwalifikacja wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu, wykluczanie, powiadamianie o wynikach oceny i otrzymanych ocenach,
- zaproszenie do składania ofert wraz z przekazaniem SIWZ,
- składanie ofert,
- badanie, odrzucanie ofert, ocena i wybór oferty najkorzystniejszej.
Negocjacje z ogłoszeniem
Zmieniono zasady przeprowadzania negocjacji z ogłoszeniem. Na podobieństwo dawnego przetargu dwustopniowego procedura ta składa się z następujących etapów:
- ogłoszenie o negocjacjach z ogłoszeniem,
- składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w negocjacjach z ogłoszeniem,
- kwalifikacja wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu, powiadamianie o wykluczeniu, wynikach oceny i otrzymanych ocenach,
- zaproszenie do składania ofert wstępnych, przekazanie SIWZ,
- składanie ofert wstępnych nie zawierających ceny,
- odrzucanie ofert wstępnych (art. 89 ust. 1-3, 5, 8 Pzp)
- zaproszenie do negocjacji,
- negocjacje,
- możliwość modyfikacji SIWZ w zakresie w jakim była przedmiotem negocjacji, (nie może prowadzić do istotnej zmiany zamówienia i warunków jego realizacji, kryteria nie mogą ulec zmianie),
- zaproszenie do składania ofert wyłącznie wykonawców, z którymi prowadzono negocjacje wraz z przekazaniem zmienionego SIWZ, jeżeli było modyfikowane,
- składanie ofert,
- badanie, odrzucanie ofert, ocena i wybór oferty najkorzystniejszej.
Dialog konkurencyjny
Do ustawy wprowadzono nowy tryb udzielenia zamówienia: dialog konkurencyjny. Jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu, zamawiający prowadzi z wybranymi przez siebie wykonawcami dialog, a następnie zaprasza ich do składania ofert. Może znaleźć zastosowanie przy PPP, projektach infrastrukturalnych.
Ustawa przewiduje następujące etapy dialogu konkurencyjnego:
- ogłoszenie o dialogu konkurencyjnym,
- składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w dialogu konkurencyjnym,
- kwalifikacja wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu, wykluczanie, powiadamianie o wynikach oceny i otrzymanych ocenach,
- zaproszenie do dialogu,
- dialog,
- możliwa zmiana wymagań będących przedmiotem dialogu,
- zaproszenie do składania ofert wraz z przekazaniem SIWZ,
- składanie ofert,
- badanie, odrzucanie ofert, ocena i wybór oferty najkorzystniejszej.
W ww. trybach po zawiadomieniu o kolejnych czynnościach zamawiającego mających wpływ na ich interes prawny, po jego naruszeniu - wykonawcy otrzymują prawo do wnoszenia protestu.
A wreszcie nowa procedura -
Aukcja elektroniczna
W postępowaniach prowadzonych w przetargu nieograniczonym, przetargu ograniczonym lub negocjacjach z ogłoszeniem, w przypadku gdy w uprzednio przeprowadzonym postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem, ale tylko w przypadku gdy wszystkie oferty zostały odrzucone a pierwotne warunki nie zostały zmienione w istotny sposób, pozwolono zamawiającym na przeprowadzenie aukcji elektronicznej takiej jakby „dogrywki elektronicznej”, pod warunkiem że
- było to przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu,
- zostaną minimum 3 oferty niepodlegające odrzuceniu,
- przedmiotem zamówienia nie są prace twórcze i naukowe
i
- cena oferty została określona jako ryczałtowa.
W trakcie aukcji, oferty składa się opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Kryteria oceny ofert muszą być ustalone już w ogłoszeniu o zamówieniu i SIWZ. Aukcja jest jednoetapowa, a złożona oferta przestaje wiązać w zakresie w jakim wykonawca złoży korzystniejszą ofertę w toku aukcji.
Aukcja elektroniczna jeszcze pewnie nie jest stosowana, ale gdy będzie, po jej wadliwym przeprowadzeniu i skutecznym oprotestowaniu będzie cofać zamawiającego do ponownego badania ofert, odrzucania bądź przywracania ofert i czasem ponownej aukcji w innym składzie wykonawców. Ale to przyszłość.
I znowu, podobnie jak w cz.I artykułu, przedstawiam w tabelach kolejne kroki stron uczestniczących w procedurach odwoławczych w podziale na czynności wykonywane przez zamawiającego i odpowiadające im czynności wykonawcy.
CZĘŚĆ II
PRZETARG OGRANICZONY,
NEGOCJACJE Z OGŁOSZENIEM,
DIALOG KONKURENCYJNY
A. PROTEST
A.1.
|
-
|
Protest na treść ogłoszenia i zapisy SIWZ
|
|
-
|
Rozstrzygnięcie protestu
|
A.2.
|
-
|
Protest na wykluczenie wykonawców, niezaproszenie do składania ofert i odrzucenie ofert wstępnych w negocjacjach z ogłoszeniem
|
|
-
|
Protest na wybór najkorzystniejszej oferty
|
|
-
|
Rozstrzygnięcie protestu
|
B. ODWOŁANIE
C. SKARGA
Ewa Wiktorowska
17.07.2006 r.
[1] Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz.1163 z późn.zm.)