Miejskie wyspy ciepła
Postępujące ocieplenie, a wraz z nim niebezpieczne zmiany w pogodzie, są faktem. W szczególności negatywne skutki tych zjawisk odczuwają mieszkańcy miast. Wpływa na to bardzo wysoki odsetek powierzchni zabetonowanych i powstających tam wysp ciepła. Pomiary temperatury w miastach pokazują, że jest ona najwyższa w przestrzeni intensywnie zabudowanej, z utwardzoną nawierzchnią, o minimalnej ilości zieleni i wody. Tam, gdzie są drzewa, krzewy i jest woda temperatura jest znacznie niższa, a powietrze nasycone wilgocią tworzy przyjemny mikroklimat. Miejskie wyspy ciepła mają negatywny wpływ na zdrowie ludzi i zwierząt, pogłębiają też ujemne efekty zanieczyszczenia powietrza. Jak dostosować miasta do zmian klimatu i jednocześnie podnieść komfort życia ich mieszkańców?
Plany klimatyczne miast
Obecnie plany adaptacji do zmian klimatu muszą mieć opracowane miasta o liczbie ludności ponad 100 tys. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje projekt nowelizacji ustawy „Prawo ochrony środowiska” oraz niektórych innych ustaw, wprowadzający ten obowiązek dla miast, w których jest ponad 20 tys. mieszkańców. Plany klimatyczne mają obejmować działania, dzięki którym miasta będą odporniejsze na wysokie temperatury, susze, deszcze nawalne, powodzie. Są to np. systemy zbierania, retencjonowania i wykorzystania wód opadowych, optymalizacja miejskich systemów zaopatrzenia i zużycia wody, zwiększenie powierzchni biologicznie czynnych, czyli odchodzenie od betonozy. Plany klimatyczne obejmują też szersze działania w zakresie poprawy jakości powietrza, zwiększenia efektywności energetycznej budynków, wykorzystania odnawialnych źródeł energii itp.
Katarzyna Misiewicz z Biura Prasowego Urzędu Miasta Krakowa informuje, że „Plan adaptacji Miasta Krakowa do zmian klimatu do roku 2030” został przyjęty do realizacji w 2020 r. -„Głównym celem MPA jest zwiększenie odporności Krakowa na zmiany intensywności i częstości występowania zjawisk klimatycznych i ich pochodnych, poprzez podjęcie wielu działań adaptacyjnych dających efekt synergii. W dokumencie na podstawie zidentyfikowanych głównych zagrożeń (do których należą: fale upałów potęgowane przez miejską wyspę ciepła, susze, fale zimna, gwałtowne burze i lokalne podtopienia, powodzie od strony rzek, zanieczyszczenie powietrza) oraz wykonanej oceny narażenia i ryzyka skutków przyszłych zmian klimatu stworzony został kompleksowy plan działań adaptacyjnych obejmujący realizację w perspektywie do 2030 roku działań o charakterze: organizacyjnym, informacyjno-edukacyjnym oraz technicznym”.
W Łodzi zaplanowano bardzo szeroki zakres działań, zarówno w skali całego miasta, jak i lokalnej. Przykładowo wycofano ze sprzedaży grunty wcześniej przeznaczone pod osiedla i przeznaczono je na parki (dzięki czemu powstaną np. parki leśne przy ul. Podchorążych i ul. Janowskiej). Przyjęto także koncepcję 15-minutowego miasta w zakresie dostępu do zieleni i wody miejskiej, do której można w tym czasie dojść lub dojechać na rowerze. Wyznaczono w centrum strefę rewitalizacji, na wcześniej zabetonowanych placach wprowadza się zieleń obejmującą drzewa, krzewy, łąki kwietne.
W dostosowywaniu miast do zmian klimatu mogą uczestniczyć nie tylko jednostki samorządu terytorialnego, lecz także przedsiębiorcy, właściciele nieruchomości, mieszkańcy.
Zielono-błękitna infrastruktura
Jednym z podstawowych działań w celu likwidacji betonozy jest rozbudowa zielono-błękitnej infrastruktury, dzięki której nastąpi ograniczenie ryzyka i zagrożeń powodowanych przez zmiany klimatu, polepszy się ochrona środowiska oraz jakość życia mieszkańców. Zieleń w mieście powinna być różnorodna, nie tylko o charakterze miejskim, lecz także dzikim, obejmując lasy naturalne, niekoszone łąki. W projektach zazieleniania miast należy dążyć do tworzenia ekosystemów naśladujących naturalne, w których skład wchodzi także woda. Dopiero połączenie wody z zielenią jest sposobem na zapobieganie suszy, likwidację miejskich wysp ciepła, zapobieganie powodziom po nawalnych deszczach. W tym celu należy do miejskiego krajobrazu wprowadzać stawy otoczone drzewami i krzewami lubiącymi wodę, tworzyć porośnięte roślinnością ściany ochronne i rowy chłonne wzdłuż dróg, zazieleniać skwery, ściany domów, torowiska.