Kontrola kosztów
Do poszczególnych zadań możemy przypisać wartość realizacji. Jeśli do danego zlecenia został wykonany w aplikacji kosztorys, wartości ofertowe poszczególnych zadań zostaną zaimportowane automatycznie z kalkulacji. W programie jest możliwa kontrola kosztów przez porównanie wartości realizacji zadania z wartością ofertową. Jeżeli wartość realizacji jest niższa od ofertowej, kwota oznaczana jest kolorem zielonym, a w przypadku przekroczenia – czerwonym.
Zalety połączenia zlecenia z kosztorysem
Integracja danych w programie umożliwia ich automatyczne wykorzystanie, co zmniejsza ilość pracy ręcznej i oszczędza czas użytkownika. Szczególnie przydatne funkcje to:
- Pobranie zadań dotyczących danego zlecenia z kosztorysu – program może utworzyć zadania z każdej pozycji, działu lub całej wyceny (wówczas kosztorys pobiera się jako jedno zadanie).
- Pobranie zadań z bazy robót CJP lub podstawy KNR z bazy cenowej INTERCENBUD – dzięki temu mamy pewność, że przy rozpisywaniu zlecenia na zadania nie pominiemy żadnego istotnego etapu.
- Pobranie wartości zadań z kosztorysu – przyda się w sytuacji określania stopnia zaawansowania realizacji zlecenia pod względem finansowym (należności), a także do sporządzenia załącznika do umowy z wyceną robót oraz uzupełnienia danych w protokole, np. częściowego odbioru robót.
Gotowe wzory i szablony
Ekoszt ułatwia przygotowanie różnego rodzaju dokumentów. Przy sporządzaniu kosztorysów można skorzystać z gotowych szablonów przedmiarów do popularnych rodzajów robót (lista jest sukcesywnie rozbudowywana). Przykładowo, w katalogu szablonów Ekoszt można znaleźć:
- Docieplenie elewacji wełną.
- Docieplenie elewacji styropianem.
- Ocieplenie poddasza pianą poliuretanową.
- Ocieplenie poddasza pianą poliuretanową wraz z obudową g-k.
- Ocieplenie poddasza matami z wełny skalnej wraz z obudową g-k.
- Instalacja fotowoltaiczna – dach stromy.
Wykorzystanie szablonu spowoduje automatyczne dodanie do kosztorysu pozycji i działów powiązanych z danymi robotami według kolejności technologicznej. Z tym że szablon można dostosować do swoich potrzeb – np. usunąć zbędne pozycje, dodać nowe czy edytować opisy. Kolejnym krokiem jest wprowadzenie własnych obmiarów, tj. rzeczywistych ilości robót.
Aplikacja pozwala również na generowanie i edycję umów na roboty budowlane, w wariantach, gdy inwestorem jest firma albo osoba fizyczna, wraz z zaciągnięciem wcześniej wprowadzonych danych o kontrahentach. Można też tworzyć protokoły odbioru robót, zarówno częściowe, jak i końcowe. Zakres robót uwzględnianych w dokumencie kontrolujemy poprzez zaznaczanie odpowiednich zadań. Wszystkie wyżej wymienione dokumenty można wydrukować do PDF, podobnie jak inne, np. kosztorys utworzony w aplikacji czy listy zadań do wykonania.