10.1. |
Po przeprowadzeniu odbioru końcowego i kolaudacji, obowiązki inwestora w okresie gwarancji obejmują nadzorowanie działań użytkownika inwestycji, związanych z: |
|
- założeniem i prowadzeniem książki obiektu,
- planowaniem i przeprowadzaniem przeglądów okresowych obiektu,
- przeprowadzaniem przeglądów gwarancyjnych z wykonawcą,
- kontrolą usunięcia usterek zgłoszonych wykonawcy.
|
10.2. |
Po zakończeniu okresu gwarancyjnego, obowiązki inwestora obejmują nadzorowanie działań użytkownika związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem odbioru ostatecznego inwestycji, w tym z: |
|
- zestawieniem poniesionych kosztów i wydatków w związku z przygotowaniem i realizacją przedsięwzięcia,
- powołaniem komisji odbioru ostatecznego,
- zaplanowaniem czynności odbioru ostatecznego,
- komisyjnym przeprowadzeniem odbioru przedmiotu przedsięwzięcia i sporządzeniem protokółu odbioru ostatecznego.
|
10.3. |
Celem odbioru ostatecznego inwestycji jest przegląd wszystkich zrealizowanych obiektów i instalacji oraz urządzeń w tych obiektach - objętych przedmiotem gwarancji wykonawcy i stwierdzenie, że obiekty, instalacje i urządzenia w obiektach funkcjonują prawidłowo, a usterki, które ujawniły się w okresie gwarancji udzielonej przez wykonawcę, zostały usunięte w ramach działań wykonawcy. |
10.4. |
Obowiązki inwestora, o których mówi pkt 10.1. i 10.2., realizuje Zarządzający Przedsięwzięciem i Kierownik Przedsięwzięcia, zgodnie z przyjętym podziałem odpowiedzialności i uprawnień. |
10.5. |
Zarządzający Przedsięwzięciem jest zobowiązany do oceny wyników odbioru ostatecznego. Pozytywny wynik tej oceny upoważnia Zarządzającego Przedsięwzięciem do przedstawienia władzom wykonawczym inwestora wniosku w sprawie: |
|
- ostatecznego zamknięcia umowy o roboty budowlane,
- zwolnienia wykonawcy z zobowiązań gwarancyjnych,
- zwrotu wykonawcy robót budowlanych niewykorzystanych kwot należytego wykonania umowy.
|
10.6. |
Zwolnienie wykonawcy z obowiązków gwarancyjnych oraz przejęcie przez użytkownika pełnej odpowiedzialności za stan techniczny, utrzymanie i efekty eksploatacyjne obiektów zrealizowanych w ramach przedsięwzięcia oznacza formalne zamknięcie przedsięwzięcia. |
|
|
ROZDZIAŁ XI. OCENA REZULTATÓW l EFEKTYWNOŚCI PRZEDSIĘWZIĘCIA |
11.1. |
Inwestor jest zobowiązany do monitorowania etapu użytkowania przedmiotu przedsięwzięcia podczas trwania okresu gwarancyjnego i po upływie tego okresu w celu oceny spełnienia potrzeb, stanowiących przyczynę podjęcia przedsięwzięcia oraz w celu oceny osiągnięcia założonych rezultatów przedsięwzięcia. |
11.2. |
Ocenę osiągnięcia założonych rezultatów przedsięwzięcia należy przeprowadzić w terminie i w sposób ustalony w podstawowych założeniach przedsięwzięcia. |
11.3. |
Po przeprowadzeniu oceny osiągnięcia założonych rezultatów przedsięwzięcia, inwestor sporządza Raport z oceny rezultatów i efektywności przedsięwzięcia budowlanego, informujący Decydenta o pomierzonych rzeczywistych rezultatach przedsięwzięcia oraz o wynikach oceny: |
|
- trafności inwestycji budowlanej jako sposobu spełnienia stwierdzonych potrzeb,
- efektywności przekształcania poniesionych nakładów inwestycyjnych w wyniki i rezultaty przedsięwzięcia,
- skuteczności realizacji ogólnych i szczegółowych celów przedsięwzięcia,
- użyteczności osiągniętych rezultatów przedsięwzięcia dla społeczności lokalnej, regionu i kraju,
- trwałości osiągniętych rezultatów przedsięwzięcia.
|
11.4. |
Ocenę efektywności przekształcania poniesionych nakładów inwestycyjnych w wyniki i rezultaty przedsięwzięcia należy przeprowadzić z wykorzystaniem zestawienia nakładów inwestycyjnych, ustalającego wartość kosztorysową inwestycji w podstawowych założeniach przedsięwzięcia oraz zestawienia poniesionych kosztów i wydatków w związku z przygotowaniem i realizacją przedsięwzięcia, sporządzanego podczas przygotowania do przeprowadzenia odbioru ostatecznego inwestycji. |
|
|
ROZDZIAŁ XII. AUDYT INWESTYCYJNY |
12.1. |
Władze zwierzchnie Inwestora, występujące jako Decydent przyznający środki finansowe na realizację przedsięwzięcia, przeprowadzają audyt zewnętrzny przedsięwzięcia. |
12.2. |
Audyt zewnętrzny przedsięwzięcia obejmuje analizę dokumentacji opracowanej przez inwestora dla potrzeb zarządzania przedsięwzięciem oraz kontrolę: |
|
- procedur stosowanych przez inwestora przy realizacji przedsięwzięcia,
- zasadności i prawidłowości wydatkowania przyznanych inwestorowi publicznych środków finansowych z uwzględnieniem przyjętych celów przedsięwzięcia i ustalonych warunków jego finansowania,
- sposobu przechowywania przez inwestora dokumentacji przedsięwzięcia,
- sprawozdań inwestora z realizacji przedsięwzięcia.
|
12.3. |
Audyt zewnętrzny jest przeprowadzany przez biegłego rewidenta należącego do Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez władze zwierzchnie inwestora na temat audytu zewnętrznego projektów finansowanych z udziałem środków publicznych. |
12.4. |
W ramach audytu zewnętrznego, władze zwierzchnie inwestora przeprowadzają trzy obowiązkowe przeglądy przedsięwzięcia: |
|
- Przegląd Nr 1 w celu weryfikacji pozytywnej oceny władz inwestora na temat zasadności przedsięwzięcia oraz podjęcia decyzji o zezwoleniu na przygotowanie przedsięwzięcia do realizacji,
- Przegląd Nr 2 w celu weryfikacji pozytywnej oceny władz inwestora na temat podstawowych założeń i planowanej strategii realizacji przedsięwzięcia oraz podjęcia decyzji o zezwoleniu na realizację przedsięwzięcia,
- Przegląd Nr 3 w celu oceny:
- zgodności przebiegu zrealizowanego przedsięwzięcia z ustaleniami, na podstawie których wydano decyzję o zezwoleniu na jego realizację,
- sposobu wydatkowania przyznanych środków publicznych oraz osiągnięcia zakładanych rezultatów przedsięwzięcia.
|
12.5.a) |
Podstawą Przeglądu nr 1 jest Uzasadnienie Przedsięwzięcia, o którym mówi pkt 6.2. |
12.5.b) |
W szczególności, Przegląd nr 1 powinien obejmować sprawdzenie, czy: |
|
- przeprowadzono badania wariantowych możliwości spełnienia stwierdzonych potrzeb i decyzja władz wykonawczych inwestora o rozpoczęciu wstępnych prac przygotowawczych związanych z budowlanym przedsięwzięciem inwestycyjnym jest odpowiednio umotywowana,
- wstępne założenia przedsięwzięcia zawierają dane dotyczące:
- użytkowników inwestycji i innych osób zainteresowanych przedsięwzięciem, ze wskazaniem ich potrzeb, które powinny być spełnione dzięki zrealizowaniu inwestycji budowlanej,
- ogólnego celu i wstępnie ustalonych, oczekiwanych rezultatów przedsięwzięcia,
- wariantowych lokalizacji inwestycji,
- danych programowych, różnicujących warianty inwestycji wytypowane do dalszej analizy,
- etapowania przedsięwzięcia i terminów realizacji poszczególnych etapów,
- planowanych nakładów inwestycyjnych,
- schematu finansowania przedsięwzięcia,
- budżetu przedsięwzięcia,
- ramowych wytycznych dla nadzorowania realizacji przedsięwzięcia przez inwestora;
- ogólny cel przedsięwzięcia jest zgodny z celami strategicznymi inwestora i ze stwierdzonymi potrzebami,
- wstępnie ustalone, oczekiwane rezultaty przedsięwzięcia są wyrażone za pomocą mierzalnych parametrów,
- wstępne założenia przedsięwzięcia ustalono na podstawie badań wykonalności i analiz kosztów i korzyści dla co najmniej dwóch wariantów inwestycyjnych, zróżnicowanych pod względem przedmiotu, lokalizacji, zakresu rzeczowego i programu funkcjonalno-użytkowego,
- wyboru wariantów inwestycyjnych przewidzianych do dalszych badań i analiz dokonano z zastosowaniem kryteriów wyboru nie dyskryminujących żadnego z rozpatrywanych wariantów,
- inwestor jest zdolny do należytego przygotowania przedsięwzięcia do realizacji.
|
12.6.a) |
Podstawą Przeglądu nr 2 jest Plan realizacji przedsięwzięcia, o którym podano w pkt. 6.3. |
12.6.b) |
W szczególności, Przegląd nr 2 powinien obejmować sprawdzenie, czy: |
|
- podstawowe założenia przedsięwzięcia zawierają dane dotyczące:
- szczegółowych celów inwestycji i jej planowanych rezultatów, lokalizacji inwestycji,
- prawa inwestora do dysponowania terenem, na którym planuje się lokalizację inwestycji,
- zakresu inwestycji i jej programu funkcjonalno-użytkowego,
- etapowania przedsięwzięcia i dyrektywnego harmonogramu realizacji inwestycji,
- planowanych łącznych nakładów inwestycyjnych,
- planowanych źródeł i warunków finansowania inwestycji,
- budżetu inwestycji,
- ekonomicznej efektywności inwestycji;
- cele inwestycji są jednoznacznie sprecyzowane i zgodne z celami strategicznymi inwestora i ze stwierdzonymi potrzebami,
- zakładane rezultaty przedsięwzięcia są jednoznacznie sprecyzowane i opisane za pomocą mierzalnych parametrów,
- podstawowe założenia przedsięwzięcia ustalono na podstawie badań wykonalności i analiz kosztów i korzyści dla co najmniej dwóch wariantów inwestycyjnych, zróżnicowanych pod względem programu funkcjonalno-użytkowego,
- wyboru wariantu inwestycji przewidzianego do realizacji dokonano z zastosowaniem kryteriów wyboru nie dyskryminujących żadnego z rozpatrywanych wariantów,
- inwestor jest należycie przygotowany do pełnienia nadzoru właścicielskiego nad przedsięwzięciem.
|
12.7.a) |
Podstawą Przeglądu nr 3 jest Raport końcowy z przebiegu i wyników przedsięwzięcia budowlanego, o którym podano w pkt. 8.6. oraz Raport z oceny rezultatów i efektywności przedsięwzięcia budowlanego, o którym podano w pkt. 11.3. |
12.7.b) |
W szczególności, Przegląd nr 3 powinien obejmować sprawdzenie, czy: |
|
- przebieg przedsięwzięcia był zgodny z ustaleniami podanymi w podstawowych założeniach przedsięwzięcia,
- wydatki poniesione w ramach przedsięwzięcia były uzasadnione,
- dokumenty finansowe sporządzone podczas realizacji przedsięwzięcia odpowiadają rzeczywiście zrealizowanym działaniom,
- wnioski inwestora o płatności ze strony Decydenta zostały sporządzone na podstawie prawidłowych dokumentów finansowych,
- rzeczywiste rezultaty przedsięwzięcia zostały prawidłowo pomierzone,
- w świetle wyników pomiaru rzeczywistych rezultatów przedsięwzięcia, przyznanie środków finansowych na jego realizację przedsięwzięcia było uzasadnione.
|
12.8. |
Władze zwierzchnie inwestora, występujące jako Decydent przyznający środki finansowe na realizację przedsięwzięcia, mogą również wprowadzić dodatkowe przeglądy przedsięwzięcia w celu: |
|
- oceny przygotowania inwestora do przeprowadzenia postępowania dla udzielenia określonego zamówienia związanego z realizacją przedsięwzięcia,
- oceny wyników postępowania przeprowadzonego dla udzielenia określonego zamówienia związanego z realizacją przedsięwzięcia oraz w celu podjęcia decyzji o zezwoleniu na zawarcie umowy przez inwestora z wybranym wykonawcą,
- w celu bieżącej oceny zgodności przebiegu realizacji przedsięwzięcia z ustaleniami, na podstawie których wydano decyzję o zezwoleniu na jego realizację.
|
|