Branża deweloperska odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu przestrzeni życiowej Polaków. W ciągu ostatniej dekady deweloperzy wybudowali ponad milion mieszkań, co przyczyniło się do znaczącego rozwoju wielu miast oraz poprawy warunków życia ich mieszkańców. W efekcie zwiększyła się dostępność nowoczesnych mieszkań, a także poprawiła infrastruktura towarzysząca, taka jak szkoły, przedszkola czy tereny rekreacyjne.
Firmy deweloperskie przykładają coraz większą wagę do wpływu ich inwestycji na jakość przestrzeni miejskich. Zależy im też na zaufaniu klientów.
„Świadomość, że zaufanie jest kluczowe dla stabilności i dalszego rozwoju rynku nieruchomości, była motorem do stworzenia nowego Kodeksu Dobrych Praktyk” - mówi Monika Perekitko, wiceprezeska zarządu PZFD, członkini zarządu Dom Development.
Zaś Bartosz Guss, dyrektor generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich dodaje: „Kodeks Dobrych Praktyk to jasny sygnał, że firmy zrzeszone w PZFD to odpowiedzialni partnerzy, którym można zaufać i z którymi warto prowadzić dialog”.
Przyjęcie nowego Kodeksu Dobrych Praktyk to również jednoznaczny komunikat dla rynku, że jednym z celów PZFD jest to, by firmy zrzeszone w Związku były synonimem jakości. Przyjęty przed paroma dniami dokument nie tylko wytycza normy postępowania dla firm deweloperskich. Stanowi też kompleksowy zbiór zasad określających, jak powinien przebiegać cały proces związany z zakupem nieruchomości - od wyboru mieszkania, poprzez podpisanie umowy, odbiór kluczy, aż po użytkowanie lokalu. Dzięki temu nabywcy zyskują pełną wiedzę o swoich prawach i obowiązkach na każdym etapie współpracy z deweloperem zrzeszonym w PZFD.
Transparentność i rzetelne informacje
Nowy Kodeks szczególnie podkreśla kwestię transparentności działań. Zobowiązuje on deweloperów m.in. do przedstawiania rzetelnych i realistycznych wizualizacji inwestycji oraz zgodnych z rzeczywistością materiałów marketingowych. Wprowadza także obowiązek, by meble na rzutach mieszkań były przedstawione w rzeczywistej skali, tak by w sposób rzetelny i uczciwy oddawać przestrzeń użytkową pomieszczeń.
Na jego mocy deweloperzy zrzeszeni w PZFD zobowiązują się również do regularnego informowania nabywców o postępach prac budowlanych oraz do szybkiej odpowiedzi na wszelkie pytania. W przypadku natomiast wystąpienia przeszkód lub opóźnień na budowie kodeks obliguje ich do tego, by informowani klientów o przyczynach problemów oraz o działaniach podejmowanych w celu ich rozwiązania.
„Takie podejście ma na celu budowanie zaufania oraz otwartej komunikacji z nabywcami, co jest niezbędne w każdej współpracy. Misją naszych firm jest ustanowienie najlepszych wzorców, które staną się inspiracją dla całej branży” - podkreśla Bartosz Guss.
Nowy Kodeks szczegółowo reguluje także odpowiedzialność posprzedażową, nakładając na deweloperów obowiązek sprawnego naprawiania usterek oraz efektywnej komunikacji w tym zakresie. W dokumencie nie zapomniano również o przepisie nakładającym na firmy deweloperskie obowiązku zapewnienia ciągłości odpowiedzialności z tytułu rękojmi i gwarancji w ramach struktury danej grupy deweloperskiej (w sytuacji np. wcześniejszej likwidacji spółki celowej powołanej dla realizacji jednego z projektów).
Wprowadzane zmiany obejmują także regulacje dotyczące współpracy deweloperów z administracją publiczną oraz wzajemnych interakcji między deweloperami. Na mocy kodeksu konkurencja w branży ma być oparta na uczciwych praktykach, co przyczyni się do podnoszenia jakości usług i zadowolenia nabywców.
Zaangażowanie dziesiątek firm
Kodeks Dobrych Praktyk to dokument oparty na wytycznych Rady Dobrych Praktyk, będącej wspólną inicjatywą PZFD i grupy Otodom. W jej ramach na przestrzeni ostatnich dwóch lat podczas serii warsztatów, w których brali udział reprezentaci ponad 70 firmy członkowskich PZFD analizowano zachowania rynkowe i wypracowywano rekomendacje dla branży.
Zmiana kodeksu była konieczna. Poprzedni dokument powstał blisko 20 lat temu, jeszcze przed wejściem w życie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego. Choć był to przełomowy krok w tworzeniu profesjonalnych relacji między deweloperami a nabywcami mieszkań, upływ czasu oraz dynamiczny rozwój gospodarki i technologii, a także zmieniające się oczekiwania klientów, wymusiły na branży potrzebę przedefiniowania wartości i standardów działania.
„Polski Związek Firm Deweloperskich stawia sobie za cel nie tylko poprawienie wizerunku branży, ale także budowanie bardziej przyjaznych miast, w których standardy życia i komfort mieszkańców będą traktowane priorytetowo. Implementacja Kodeksu Dobrych Praktyk stanowić będzie ważny element tej wizji” - podsumowuje Monika Perekitko, wiceprezeska zarządu PZFD.
Źródło informacji: PZFD