Wprowadzenie segregacji odpadów budowlanych jest efektem dostosowania polskiego prawa do unijnej dyrektywy ramowej w sprawie odpadów. Nowelizacja ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach od początku budziła wątpliwości. Obowiązek segregacji odpadów budowlanych i remontowych miał wejść w życie od 1 stycznia 2023 r., jednak na skutek wniosków i apeli przedsiębiorców zajmujących się gospodarką odpadami oraz firm z branży budowlanej termin ten został przesunięty o 2 lata (zmiana uchwalona pod koniec 2022 r.). Ten czas był potrzebny, żeby dostosować działanie firm do wykonywania nowych obowiązków, w tym również na dostosowanie decyzji z zakresu gospodarki odpadami.

Obowiązek segregacji odpadów budowlano-remontowych na sześć frakcji ma wejść w życie 1 stycznia 2025 r. Niemniej zapisy nowelizacji wciąż nie są jednoznacznie interpretowane. Ministerstwo Klimatu i Środowiska jest w trakcie opracowywania projektu zmian, które mają uściślić zasady segregacji odpadów. Pojawiają się wątpliwości co do obowiązków poszczególnych uczestników procesu budowlano-remontowego. W projekcie, nad którym pracuje ministerstwo, przedstawiona będzie taka modyfikacja systemu selektywnej zbiórki odpadów budowlanych i remontowych, żeby nie opierał się on bezpośrednio na obowiązku segregacji ich u źródła. Zmiana ma pozwolić na przekazanie takich odpadów uprawnionemu podmiotowi, który zajmie się ich segregacją. Ministerstwo Klimatu i Środowiska planuje, że do połowy br. rząd przyjmie projekt zmian w ustawie o odpadach, tak żeby jasne przepisy mogły zacząć obowiązywać zgodnie z zaplanowanym terminem.

Już dziś możesz sprawdzić ceny usług związanych z odpadami budowlanymi w bazie cenowej INTERCENBUD (widok dla zalogowanych użytkowników). 

art-kazimierowicz-odpady-icb

Po co segregować odpady budowlane?

Odpady po budowie, rozbiórce lub remoncie domu powinno się segregować, podobnie jak komunalne. To pozwoli zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska (powietrza, wody i gleby) oraz zwiększyć efektywność wykorzystania surowców. Podczas segregacji możliwe jest zidentyfikowanie różnych rodzajów odpadów i przeznaczenie ich do odpowiedniego miejsca składowania. Wiele odpadów budowlanych może zostać poddanych recyklingowi. Dzięki temu pewne materiały zamiast trafić na składowisko zostaną wykorzystane ponownie. Jednocześnie można wyselekcjonować odpady niebezpieczne, a następnie wyeliminować je ze strumienia ogółu odpadów.

Segregacja odpadów po budowie lub remoncie

Zgodnie z art. 101a nowelizacji ustawy o odpadach [3, 4], odpady budowlane i rozbiórkowe należy zbierać oraz odbierać selektywnie, z podziałem co najmniej na sześć grup:

  • drewno,
  • metale,
  • szkło,
  • tworzywa sztuczne,
  • gips,
  • odpady mineralne, w tym: beton, cegły, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie.

Do frakcji „drewno” zalicza się drewno i opakowania z drewna.
Analogicznie jest w przypadku szkła, tworzyw sztucznych i metali. W tej ostatniej grupie powinny znaleźć się materiały z miedzi, brązu, aluminium i innych metali oraz ich mieszanin, a także kable.
Oznaczenie „gips” dotyczy materiałów budowlanych zawierających gips.
Do odpadów mineralnych zalicza się odpady i gruz betonowy, gruz ceglany, odpady innych materiałów ceramicznych, odpady z remontów dróg oraz inne niewymienione odpady opatrzone kodem 17 01 82.
Mimo segregacji odpadów budowlanych nadal będą mogły być zbierane odpady budowlane zmieszane o kodzie 17 09 04, jednak nie mogą się w nich znajdować odpady z żadnej z wymienionych wyżej grup.

Do zbierania i gromadzenia poszczególnych rodzajów odpadów konieczne będzie przygotowanie osobnych pojemników, z których każdy powinien być opatrzony odpowiednim kodem odpadu. Ministerstwo zwróciło uwagę, że mogą być trudności ze znalezieniem miejsca na sześć dużych pojemników na poszczególne frakcje, zwłaszcza na terenach o ścisłej zabudowie. Ponadto taki obowiązek może być powodem podwyżek opłat za wywóz śmieci budowlanych. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo powstania szarej strefy w zakresie zagospodarowania odpadów budowlanych i remontowych, a w konsekwencji wzrost liczby dzikich wysypisk śmieci, wywożenia odpadów budowlanych do lasu, co już w tej chwili jest plagą.

Kto ma obowiązek segregacji odpadów budowlanych?

Obowiązek selektywnego zbierania i odbierania odpadów budowlanych dotyczy:

  • wytwórców odpadów,
  • podmiotów zbierających odpady budowlane (na podstawie stosownych zezwoleń),
  • podmiotów, które przetwarzają te odpady.

Kto będzie zwolniony z segregacji odpadów budowlanych? Obowiązek segregacji odpadów budowlanych nie dotyczy:

  • gospodarstw domowych,
  • punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK),
  • odpadów budowlanych i rozbiórkowych, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 [5].

Jest to rozporządzenie Ministra Klimatu z 23 grudnia 2019 r., które określa rodzaje odpadów i ich limity ilościowe, które nie podlegają ewidencjonowaniu [1].

Jeśli jednak roboty budowlane zostaną zlecone firmie, ma ona obowiązek ich segregacji przed oddaniem. W punkcie 3 art. 101a nowelizacji jest zapisane, że: Odpady budowlane i rozbiórkowe, które nie zostały zebrane i odebrane w sposób selektywny, podlegają sortowaniu co najmniej na: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne, w tym beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie. Obowiązek ten spoczywa w takim wypadku na odbierającym odpady.

Czy firmy budowlano-remontowe są wytwórcą odpadów budowlanych?

Każda firma, która prowadzi roboty budowlane, rozbiórkowe czy inne tego rodzaju, jest wytwórcą odpadów budowlanych. Będzie musiała wykazać, w jaki sposób zagospodarowała wytworzone odpady. Czyli deweloper lub firma remontowo-budowlana jest wytwórcą odpadów budowlanych, dlatego tacy przedsiębiorcy powinni już w miejscu prowadzenia prac dokonać wstępnej segregacji odpadów na sześć frakcji.
Jednak zgodnie z ww. rozporządzeniem Ministra Klimatu dotyczącym ewidencjonowania odpadów budowlanych jest ono konieczne, jeśli firma przekracza podane tam limity wielkości wytworzonych odpadów. Dlatego małe firmy budowlano-remontowe mogą uniknąć obowiązku rejestrowania się w bazie BDO (baza danych o podmiotach gospodarujących odpadami) i ewidencjonowania odpadów budowlanych.
Innym sposobem uniknięcia tego obowiązku jest podpisanie umowy ze zleceniodawcą robót, w której zostanie określone, kto odpowiada za zagospodarowanie powstałych podczas prac odpadów. W odniesieniu do dużych firm budowlano-remontowych można przyjąć, że to one będą odpowiadać za selektywną zbiórkę i ewidencjonowanie odpadów powstających na budowach.

Ministerstwo zwróciło uwagę, że zapisy nowelizacji mogą być różnie interpretowane, więc brak jest jednoznacznego stwierdzenia, kogo dotyczy obowiązek selektywnego zbierania i odbierania odpadów budowlano-remontowych. Ponadto są wątpliwości co do tego, czy odpady budowlane faktycznie mają być segregowane u źródła, czyli w miejscu wytworzenia. Nie ma także rozstrzygnięcia co do sposobu zagospodarowania frakcji pozostałej po sortowaniu odpadów budowlano-remontowych.
Miejmy nadzieję, że zmiany opracowywane do ustawy o odpadach wyjaśnią te wątpliwości i pozwolą na jednoznaczne rozstrzygnięcia.

Kary za błędy w segregacji odpadów budowlanych

Nowelizacja ustawy przewiduje kary administracyjne w przypadku odebrania odpadów niesegregowanych albo nieopatrzonych odpowiednim kodem. Podmioty dokonujące segregacji odpadów budowlanych muszą liczyć się z karą, która może wynosić od 1.000 zł do 1.000.000 zł. Zasadność udzielenia kary powinna być zweryfikowana przez inspektora Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.

Bibliografia
  • Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (U. z 2019 r. poz. 2531)
  • Ustawa z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (U. z 2020 r. poz. 150)
  • Ustawa z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (U. z 2021 r. poz. 2151)
  • Ustawa z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o odpadach (Dz.U. z 2022 r. poz. 2722)
  • Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 lipca 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o odpadach (U. z 2023 r. poz. 1587)