Tak samo nie można przecenić funkcji kierownika budowy, na którym spoczywa cały ciężar odpowiedzialności w fazie wykonawstwa. Jego obowiązki, których jest pełen wachlarz, począwszy od spraw organizacyjnych, przez merytoryczne, finansowe, po dokumentacyjne określono w ustawie Prawo budowlane, podobnie jak obowiązki projektanta i inspektora nadzoru.
Podstawowe z nich są rozpisane w art. 22 Prawa budowlanego, w czternastu punktach, chociaż kwintesencja obowiązków wynika praktycznie z jednego zapisu, który stanowi o ustawowym zobowiązaniu kierownika do „zorganizowania budowy i kierowania budową obiektu budowlanego…”. Jest to bardzo pojemne sformułowanie, pod które można podciągnąć wszystkie czynności, które należy wykonać celem sfinalizowania przedsięwzięcia budowlanego przez wykonawcę. Również i te dodatkowo obciążające kierownika z tytułu wadliwie przygotowanej dokumentacji projektowej.
Ze strony tej grupy zawodowej daje się słyszeć liczne głosy krytyki dotyczące niewspółmiernie niskich zarobków w kontekście ponoszonej odpowiedzialności (szczególnie za bezpieczeństwo pracy). Nawet bowiem przy zachowaniu maksymalnej ostrożności i przestrzeganiu obowiązujących przepisów, istnieje potencjalna możliwość wypadku na budowie, za który ponosi, w mniejszym czy większym stopniu, odpowiedzialność kierownik budowy. Jeżeli jeszcze będzie miał miejsce wypadek śmiertelny, to może oznaczać koniec jego kariery w wyuczonym zawodzie oraz konsekwencje karne i finansowe.
O ile wynagrodzenie projektantów kształtowane jest w dużej mierze poprzez postępowania przetargowe, to wynagrodzenie kierowników budów najczęściej określone jest przez warunki etatowego zatrudnienia pomiędzy firmą wykonawczą a osobą pełniącą samodzielną funkcję techniczną w budownictwie. Nadmienić w tym miejscu należy, że zatrudnienie „na etacie” nie zdejmuje personalnej odpowiedzialności z kierownika budowy.
Przy tym sposobie zatrudnienia również można mówić o pewnej konkurencyjności, ponieważ płaca ustalana jest indywidualnie z każdym pracownikiem odrębnie i na jej wysokość ma bezpośrednie przełożenie podaż tych usług na rynku pracy.
Z kolei, w niewielkich firmach wykonawczych, których nie stać na etatowego kierownika budowy, popularne jest zatrudnianie na warunkach umowy kontraktowej. Jeżeli budowa nie wymaga stałego pobytu kierownika na miejscu, co szczególnie widoczne jest w przypadku robót inżynieryjnych czy budowy niewielkich obiektów (np. domków jednorodzinnych), jedna osoba „prowadzi” szereg różnych budów. Tak więc niskie wynagrodzenia kierownicy rekompensują ilością budów, czasami nadmierną, co niekorzystnie wpływa na organizację budowy i jakość realizowanych robót.