Te inwestycje drogowe mają być rozpoczęte w perspektywie pięciu lat i wygląda na to, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dotrzyma słowa. Przede wszystkim zapewnia, że pandemia COVID-19 nie zahamowała już realizowanych inwestycji. Na początku marca było ich 102, a łączna długość budowanych dróg i autostrad wynosiła w tym czasie 1.225,2 km. W przetargach jest kolejnych 27 zadań o łącznej długości 393,8 km, a do końca 2021 roku GDDKiA zamierza ogłosić kolejne postępowania. Będzie to w sumie 28 odcinków dróg ekspresowych i obwodnic, które po oddaniu do użytku wydłużą istniejące ciągi tras o ok. 350 km. Ich realizacja ma pochłonąć ok. 17,6 mld zł.
GDDKiA informuje, że na inwestycje drogowe przeznaczy w tym roku 19,3 mld zł, czyli o 1 mld zł więcej niż rok wcześniej. W tym ok. 2,5 mld zł na utrzymanie istniejącej sieci dróg.
Tylko w okresie dwóch miesięcy 2021 roku GDDKiA podpisała sześć umów na realizację blisko 88 km dróg. Dotyczyły one m.in. przebudowy i dostosowania do parametrów autostrady drogi krajowej nr 18. Ponad 16 kilometrowy odcinek, który zaczyna się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończy się na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego wybuduje firma Budimex. Za tę robotę dostanie od GDDKiA ponad 175,1 mln zł. Z kolei odcinek o długości 21 km od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice powierzyła ona konsorcjum firm Kobylarnia (lider), Mirbud i Budpol (partnerzy). Ten kontrakt ma wartość 258,7 mln zł.
Wkrótce ruszy też budowa 13-kilometrowego odcinka autostrady A2 pomiędzy Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami. Chodzi o fragment pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów. GDDKiA zawarła z firmą STECOL Corporation umowę o wartości ok. 530,8 mln zł. W realizacji jest więc już cały odcinek A2 od Kałuszyna do Siedlec. Na kolejny fragment od Siedlec do Białej Podlaskiej toczą się cztery postępowania przetargowe.