Obsługa systemu EDB jest prosta i wygodna dla wszystkich uczestników procesu budowlanego. Wystarczy komputer z przeglądarką internetową. Aplikacja Elektronicznego Dziennika Budowy dostępna jest też na urządzeniach mobilnych zarówno z systemem Android, jak i iOS. Obie wersje, czyli desktopowa i mobilna, pozwalają na obsługę wszystkich funkcjonalności wymaganych przy prowadzeniu dziennika budowy.
System EDB umożliwia inwestorowi:
- złożenie wniosku online o wydanie dziennika budowy do właściwego organu administracji budowlanej,
- odebranie elektronicznego dziennika budowy i jego prowadzenie,
- powierzenie obowiązków kierownikowi budowy i pozostałym uczestnikom procesu inwestycyjnego (każda z tych osób musi założyć swoje konto w systemie EDB),
- przy zgłoszeniu zakończenia budowy wystarczy podać numer elektronicznego dziennika budowy (nie trzeba załączać dokumentu).
Warto wiedzieć, że dziennik budowy w tradycyjnej, papierowej wersji organ administracji architektoniczno-budowlanej będzie mógł wydawać do końca 2029 roku. Po tej dacie będzie obowiązywał tylko elektroniczny dziennik budowy. Zwolnienie z obowiązku prowadzenia EDB dotyczy wyłącznie robót budowlanych prowadzonych na terenach zamkniętych ustalonych decyzją Ministra Obrony Narodowej.
Czytaj więcej: Jak prowadzić dziennik budowy
Jak założyć elektroniczny dziennik budowy
Elektroniczny dziennik budowy zakładany jest przez inwestora po otrzymaniu pozwolenia na budowę. W sytuacji kiedy decyzja o pozwolenie na budowę obejmuje kilka obiektów budowlanych, dziennik budowy musi być wydany dla każdego z nich osobno. W celu założenia elektronicznego dziennika budowy najpierw należy się zarejestrować na stronie e-dziennikbudowy.gunb.gov.pl. Wybieramy przycisk - Zaloguj się poprzez login gov.pl. Zostaniemy przekierowani na stronę gov.pl, gdzie znajduje się usługa Węzła Krajowego, poprzez którą następuje uwierzytelnienie naszych danych przez profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczną.
Po rejestracji możemy już zalogować się do systemu EDB i wysłać wniosek o wydanie elektronicznego dziennika budowy. W tym celu wybieramy widoczny po lewej stronie folder - Moje wnioski - i następnie klikamy w przycisk - Wniosek o nowy DB.
Należy wypełnić formularz wniosku. Jest on dość prosty. W pierwszym polu podajemy dane inwestora - powinny się już pojawić automatycznie. Następnie w polu - Podstawa wykonania robót - uzupełniamy dane dotyczące inwestycji, np. pozwolenie na budowę, nazwę obiektu, wybieramy organ, do którego kierowany jest wniosek, datę wydania pozwolenia na budowę czy decyzji, numer tejże decyzji, dane dotyczące obiektu. Kolejne części formularza dotyczą danych na temat działki oraz biura budowy. Jeśli wniosek o wydanie elektronicznego dziennika budowy składa przedstawiciel inwestora, musi on dołączyć dokumenty - pełnomocnictwo i potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej. Przed wysłaniem wniosku o elektroniczny dziennik budowy warto dokładnie sprawdzić wszystkie podane informacje. Wniosek możemy zapisać w wersji roboczej lub od razu wysłać.
Trzy dni to czas jaki ma organ na wydanie elektronicznego dziennika budowy. O wydaniu dokumentu zostaniemy poinformowani drogą mailową na adres, podany podczas zakładania konta. Jeśli wszystko się zgadza, elektroniczny dziennik budowy, który ma nadany indywidualny numer, pojawi się w systemie EDB w folderze - Moje dzienniki budowy.